Statut oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej nr 11


ROZDZIAŁ 16

ODZIAŁ PRZEDSZKOLNY

§ 96 

1.W szkole są tworzone oddziały przedszkolne – składające się grup wiekowych, realizujących wychowanie i nauczanie w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.

2. Oddział Przedszkolny jest przedszkolem publicznym zapewniającym bezpłatne nauczanie i wychowanie zgodnie z podstawą programową dzieciom w wieku od 3 – 6 lat.

1) w uzasadnionych wypadkach, na wniosek rodziców Dyrektor może wyrazić zgodę na uczęszczanie dziecka 2,5 letniego do przedszkola.

2) Zgodnie z opinią lub orzeczeniem z PPP do przedszkola mogą uczęszczać 7- 8 latki. 3. Na wniosek nauczyciela, Dyrektor dopuszcza do użytku program wychowania w przedszkolu

4. W przedszkolu realizowane są plany miesięczne.

5. Przedszkole jest czynne codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 6:30 – 16:30 6. Przewiduje się posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek. Posiłki przygotowywane są na miejscu.

§ 97

1. Oddział przedszkolny realizuje następujące cele:

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

2) budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe;

3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

8) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej;

10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

2. Do zadań oddziału przedszkolnego należy:

1) kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej;

2) budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną;

3) nabywanie przez dziecko kompetencji językowej; 

4) integrowanie treści edukacyjnych;

5) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej inicjatywy;

6) prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka;

7) współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;

8) współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu udzielenia dziecku pomocy specjalistycznej;

9) zapewnienie dzieciom potrzebującym pomocy logopedycznej oraz psychologicznej, a także zajęć gimnastyki korekcyjnej;

10) podtrzymywanie u dzieci poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej religijnej;

11) przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej;

12) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i opieki podczas zabaw i ćwiczeń na boisku szkolnym, a także w trakcie zajęć poza terenem szkoły (dalsze spacery i wycieczki);

13) przedszkole organizuje lekcje religii dla uczniów, których rodzice wyrazili pisemne życzenie organizacji tych zajęć.

§ 98

1. Przyprowadzanie dziecka do przedszkola

1) Dzieci są przyprowadzane do placówki i odbierane z placówki przez rodziców (opiekunów prawnych) lub osoby upoważnione. Ponoszą oni całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola).

2) Rodzice (opiekunowie prawni, osoby upoważnione) osobiście powierzają dziecko pracownikowi przedszkola.

3) Dziecko powinno być przyprowadzone do przedszkola w godz. 6.30 – 8.50.

4) Rodzice (opiekunowie prawni, osoby upoważnione) zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe:

a) dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi. w sytuacjach infekcji, chorób skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia;

b) w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców (opiekunów prawnych) o jego stanie, którzy są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola i zapewnienia mu opieki medycznej.

2. Zasady odbierania dziecka z placówki zawarte są w paragrafie 84 ust.18

3. Postępowanie w przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola

1) w przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie;

2) w przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej 0,5 godziny;

3) po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia Dyrektora Szkoły. Dyrektor podejmuje decyzję o poinformowaniu policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami dziecka;

4) w przypadku braku możliwości powiadomienia Dyrektora, nauczyciel powiadamia Wicedyrektora, jeżeli kontakt okaże się niemożliwy sam podejmuje decyzję o powiadomieniu policji;

5) rodzice, którzy odbiorą dziecko po upływie czasu pracy przedszkola są zobowiązani do podpisania sporządzonej przez nauczyciela notatki z podaniem godziny przyjścia do placówki;

6) za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola odpowiedzialni są rodzice oraz nauczyciel.

§ 99

1. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie, jak również podawane lekarstwa, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.

2. W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej nauczyciel lub Dyrektor zobowiązani są do podęcia działań pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz wezwania karetki pogotowia ratunkowego z równoczesnym zawiadomieniem rodziców/ prawnych opiekunów. Zasady udzialania pomocy przedmedycznej znajdują się w §84 ust.33

3. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców poza udzielaniem pomoc w nagłych wypadkach.

4. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców/prawnych opiekunów pozostaje w obecności nauczyciela, który towarzyszy dziecku.

5. W każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:

1. rodziców/opiekunów poszkodowanego,

2. Dyrektora Szkoły,

3. społecznego inspektora pracy,

4. pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

7. Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania informacji na ten temat.( alergie pokarmowe należy zgłaszać wyłącznie pisemnie (tylko wtedy będą przestrzegane).

8. Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.

§ 100

1. Szkoła organizuje w oddziale przedszkolnym wczesne wspomaganie rozwoju.

2. Celem wczesnego wspomagania dzieci jest pobudzanie psychicznego i społecznego rozwoju dziecka – od chwili wykrycia niepełnosprawności, na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, do podjęcia nauki w szkole.

3. Zasady tworzenia zespołu wczesnego wspomagania

1) w przedszkolu może organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole;

2) wczesne wspomaganie rozwoju dzieci może być organizowane w przedszkolu jeżeli ma możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem niezbędnym do prowadzenia wczesnego wspomagania;

3) zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powołany przez dyrektora. w skład zespołu wchodzą osoby posiadający przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym zgodnie z odrębnymi przepisami;

4) do zadań zespołu należy:

a) ustalenie na podstawie opinii kierunków oraz harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;

b) opracowanie oraz realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;

c) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie ,wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie prowadzonych zajęć;

5) Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania realizuje się w wymiarze do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.

4. Szczegółowe warunki organizowania wczesnego wspomagania dziecka określone są przez Ustawę. § 101 1. Podstawową jednostką organizacyjną są oddziały przedszkolne obejmujące dzieci: 1) 3, 4, 5 – letnie;

2) 6 – lenie.

2. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25 osób.

3. Czas trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić około 15 - 45 min.

4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

5. Dzieci sześcioletnie objęte są obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

6. Ramowy rozkład dnia oddziału przedszkolnego ustala Dyrektor na podstawie prawa oświatowego. § 102 1. Warunki korzystania z żywienia w oddziale przedszkolnym, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły.

2. Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu dokonują rodzice (prawni opiekunowie) za dany miesiąc w terminie do dnia 10 każdego miesiąca. Za dni nieobecności dziecka w przedszkolu odlicza się dzienna stawkę żywieniową.

3. W przypadku zalegania rodziców z opłatami za pobyt dziecka w przedszkolu, stosuje się powiadomienie listem poleconym.

4. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do terminowego regulowania należności za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej bezpłatnego czasu zgodnie z wysokością opłaty ustaloną uchwałą Rady Gminy oraz terminowego regulowania opłat za wyżywienie.

5. Oddział przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

6. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 25 godzin tygodniowo – co najmniej 5 godzin dziennie.

7. W okresie niskiej frekwencji (dzieci lub nauczycieli) Dyrektor może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności grupie.

8. W oddziale przedszkolnym zatrudniona jest pomoc nauczyciela, która współdziała z nauczycielem w zakresie opieki nad dziećmi

9. Wycieczki, wyjścia i inne formy zajęć realizowanych poza przedszkolem mogą odbywać 90 się w grupach o strukturze międzyoddziałowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 103

1. Zadaniem nauczyciela wychowawcy oddziału przedszkolnego jest w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających wszechstronny rozwój dziecka, proces jego uczenia się oraz przygotowanie się do życia w rodzinie, społeczeństwie, świecie;

2) prowadzenie obserwacji pedagogicznych i ich dokumentowanie;

3) przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej;

4) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialność za jej jakość;

5) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w trakcie zajęć;

6) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci.

2. Nauczyciel wychowawca oddziału przedszkolnego odpowiada za:

1) osiąganie celów wychowania i nauczania w swoim oddziale;

2) poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji;

3) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci podczas pobytu w szkole ze szczególnym uwzględnieniem wycieczek i spacerów;

4) prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej swojego oddziału.

§ 104

1. Wychowanek przedszkola ma prawo do:

1) organizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, poprzez zajęcia i zabawy dowolne, zajęcia organizowane, spacery, wycieczki i sytuacje okolicznościowe;

2) ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej;

3) życzliwego i podmiotowego traktowania go w procesie dydaktyczno –wychowawczym, poprzez zabezpieczenie jego podstawowych potrzeb, takich jak potrzeby biologiczne, emocjonalno – społeczne, potrzebę bezpieczeństwa, miłości i uznania;

4) uczestniczenia w lekcjach religii (jeżeli tak zadecydowali rodzice), pomocy pedagogiczno – psychologicznej, logopedycznej, medycznej- pielęgniarka szkolna (bilans sześciolatka), korekcyjnej- zajęcia sportowe;

5) korzystania ze wszelkich pomocy dydaktycznych, pomieszczeń i urządzeń, którymi dysponuje szkoła;

6) korzystania ze stołówki szkolnej (śniadanie, obiad i podwieczorek);

7) korzystania z usług świetlicy szkolnej w godzinach jej pracy, zgodnie z przepisami jej dotyczącymi.

2. Obowiązkiem wychowanka przedszkola jest:

1) przestrzeganie zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa swojego i innych;

2) słuchanie i reagowanie na polecenia nauczyciela;

3) szanowanie mienia;

4) zachowywanie porządku i czystości;

5) współdziałanie w zespole;

6) przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie;

7) szanowanie prawa innych;

8) szanowanie wytworów pracy innych; 

9) stosowanie form grzecznościowych;

10) liczenie się ze zdaniem innych;

11) przestrzeganie zakazu opuszczania sali bez zgody nauczyciela lub innych osób dorosłych;

12) polubowne rozwiązywanie konfliktów;

13) uznawanie prawa innych do: spokoju, zabawy, własności prywatnej, niezależności osobistej;

14) dbanie o swój wygląd;

15) informowanie nauczyciela o problemach i niebezpieczeństwach.

3. Dokumentację oddziału przedszkolnego gromadzi i przechowuje szkoła, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 105 Zawieszenie zajęć w przedszkolu

1. W przypadku zawieszenia zajęć w przedszkolu Dyrektor (za zgodą organu prowadzącego przedszkole) organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

1) Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez informowanie rodziców (z wykorzystaniem dostępnych dla rodziców środków komunikacji elektronicznej) o materiałach dydaktycznych i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu.

2) Rodzice krótko informują nauczyciela w uzgodnionych terminach o efektach prowadzonych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

3) w okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:

a) ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,

b) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,

c) ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,

d) przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane,

e) koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.

4) w tym czasie nauczyciele:

a) uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a rodzicami,

b) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych 92 wykorzystywanych do realizacji zajęć,

c) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,

d) realizują konsultacje z rodzicami,

e) przekazują rodzicom ustalone przez dyrektora informacje o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane.

5) w tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:

a) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,

b) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. W okresie zawieszenia zajęć przedszkola czynności jego organów (Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców) są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania rady), notatki (w innych przypadkach).

Pliki do pobrania