Ocenianie zachowania
PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA
- Ocena zachowania ucznia (zgodnie ze Statutem Szkoły Podstawowej Nr 11 w Zawierciu) wyraża opinię o nim, zgodnie z poniższym obszarem wymagań:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Ocena zachowania jest oceną słowną, określoną rozporządzeniem MEN.
wzorowa | wz |
bardzo dobra | bdb |
dobra | db |
poprawna | pop |
nieodpowiednia | ndp |
naganna | ng |
- W szkole obowiązuje punktowy system oceny zachowania.
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się na podstawie ilości punktów uzyskanych na koniec semestru, roku wg ustalonego kryterium. Na świadectwie wystawiona jest roczna ocena zachowania ucznia.
- Konkretnemu zachowaniu - pozytywnemu lub negatywnemu przydzielona jest odpowiednia liczba punktów.
- Informacje o uczniach mogą wpisywać wszyscy nauczyciele.
- Wychowawcy klas na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceny zachowania.
- Do naniesionych uwag i punktacji mają wgląd:
- wychowawca,
- nauczyciele,
- dyrektor szkoły,
- rodzice (lub prawni opiekunowie),
- uczniowie.
- Szczegółowe zasady punktowego oceniania zachowania:
- Uczeń na początku każdego półrocza otrzymuje kredyt 50 punktów, który jest równowartością oceny dobrej.
- W ciągu każdego półrocza może go zwiększyć lub zmniejszyć, co odpowiadać będzie wyższej lub niższej ocenie zachowania.
- Punkty przyznaje wychowawca na podstawie wpisu do dziennika lub zeszytu uwag.
- Wychowawca ma obowiązek co miesiąc podsumować liczbę punktów i poinformować o niej ucznia i rodziców w czasie zebrań.
- Liczba punktów na koniec półrocza stanowi podstawę do wystawienia oceny zachowania.
- Śródroczne i roczne ocenianie zachowania dokonuje się wg następującego kryterium punktowego:
Kryterium punktowe ocen zachowania | |
Zachowanie | Punkty |
wzorowe | 122 i powyżej |
bardzo dobre | 86 - 121 |
dobre | 50 - 85 |
poprawne | 20 - 49 |
nieodpowiednie | 6 -19 |
naganne | 5 - 0 i mniej |
- Uczeń otrzymuje ocenę naganną, gdy otrzymał:
- mniej niż 5 punktów,
- dokonał znaczących wykroczeń przeciwko normom współżycia szkolnego i społecznego.
- Ocenę naganną ustala zespół składający się z wychowawcy, nauczycieli uczących w danej klasie, pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły.
- Kryteria oceny zachowania
ZACHOWANIA POZYTYWNE |
||
L.p. | Obszary aktywności ucznia | Punkty |
FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU SZKOLNYM | ||
1. | Udział w konkursie szkolnym. | 5 |
2. | Zwycięstwo w konkursie szkolnym. | 10 |
3. | Zwycięstwo w konkursie rejonowym. | 20 |
4. | Udział w konkursie na szczeblu wojewódzkim. | 25 |
5. | Efektywne pełnienie przydzielonej funkcji w klasie (raz w semestrze) | 1 - 5 |
6. | Efektywne pełnienie przydzielonej funkcji w szkole(raz w semestrze). | 1 - 10 |
7. | Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych. | 5 |
8. | Udział w uroczystościach szkolnych np. rola w przedstawieniu. | 1 - 5 |
9. | Udział w sportowych imprezach masowych (np. biegi uliczne). | 5 |
10. | Okolicznościowe reprezentowanie szkoły na zewnątrz. | 5 |
11. | Systematyczny udział w szkolnych kołach zainteresowań- miniumum 80% obecności (za każdą formę, raz w semestrze). | 5 |
12. | Rozwijanie zainteresowań poza szkołą potwierdzone osiągnięciami (np. udział w zajęciach teatralnych, tanecznych, sportowych) (raz w semestrze). | 5 |
13. | Praca na rzecz szkoły (praca w bibliotece, zbiórka surowców wtórnych itp.). | 5 - 10 |
14. | Bezinteresowna pomoc kolegom w nauce. | 1 - 10 |
15. | 100% frekwencja (raz w semestrze). | 5 |
16. | Jednorazowe akcje charytatywne. | 1 - 5 |
17. | Inne pożądane zachowania (wraz z komentarzem nauczyciela). | 1 - 10 |
RESPEKTOWANIE ZASAD WSPÓŁŻYCIA ORAZ NORM ETYCZNYCH | ||
18. | Wyjątkowa kultura osobista – dobre maniery. | 1 - 10 |
19. | Przeciwstawianie się przejawom agresji. | 1 - 10 |
ZACHOWANIA NEGATYWNE |
||
L.p. | Niepożądane reakcje ucznia | Punkty |
FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU SZKOLNYM | ||
1. | Spóźnianie się na lekcje (każde spóźnienie). | -1 |
2. | Przeszkadzanie na lekcjach (chodzenie po klasie, odpowiedzi bez podniesienia ręki, rozmowy). | -2 |
3. | Niewykonanie poleceń nauczyciela. | -2 |
4. | Samowolne opuszczanie lekcji. | -10 |
5. | Nieusprawiedliwienie na bieżąco opuszczonych godzin lekcyjnych. | -5 |
6. | Brak obuwia zmiennego. | -1 |
7. | Niezgodne ze statutem szkoły: upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nim osób. | -10 |
8. | Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób. | -10 |
9. | Łamanie przepisów szkolnych (ściąganie, odpisywanie prac domowych). | -5 |
10. | Lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych (m.in. częste nieprzygotowanie do zajęć). | -5 do -10 |
11. | Inne niepożądane zachowania (wraz z komentarzem nauczyciela) | -1 do -10 |
RESPEKTOWANIE ZASAD WSPÓŁŻYCIA ORAZ NORM ETYCZNYCH | ||
12. | Aroganckie zachowanie w stosunku do innych osób. | -5 |
13. | Niestosowne, rażące zachowanie na terenie szkoły (dot. również: świetlicy, biblioteki, toaleta, podwórka szkolnego). | -5 do -10 |
14. | Bójka. | -10 |
15. | Wulgarne słownictwo, przezywanie kolegów. | -5 |
16. | Niekulturalne zachowanie w miejscach publicznych. | -1 do -10 |
17. | Celowe niszczenie mienia szkoły, przejawy wandalizmu (np. niszczenie rzeczy ososbistych innych osób). | -10 do -20 |
18. | Kradzież. | -50 |
19. | Zaśmiecanie otoczenia. | -5 |
20. | Stosowanie używek (alkohol, papierosy, narkotyki). | -50 |
21. | Wyłudzanie pieniędzy. | -50 |
22. | Podrobienie podpisu, oceny, sfałszowanie usprawiedliwienia, zwolnienia. | -50 |
23. | Skrajny przejaw agresji. | -50 |
24. | Udowodnione namawianie do „występków” innych uczniów. | -5 |
25. | Bieganie po korytarzu, schodach. | -5 |
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
- Tryb odwoławczy od oceny zachowania określony został w WSO.
- W ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej decydujący głos ma wychowawca klasy oraz Rada Pedagogiczna.
- Rada Pedagogiczna może podwyższyć lub obniżyć ocenę z zachowania o jeden stopień.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania (pkt. 3.9.9. Statutu). Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo wyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły (pkt. 3.9.10.).
Szkoła Podstawowa Nr 11
42-400 Zawiercie
ul. Zarzecze 2
tel. (32) 672-27-52
sp11zawiercie@zawiercie.eu
www.sp11zawiercie.pl