Zajęcia specjalistyczne
W naszej placówce odbywają się zajęcia w ramach: rewalidacji, wczesnego wspomagania rozwoju (WWR), pomocy psychologiczno- pedagogicznej, rozwijania uzdolnień.
Zajęcia specjalistyczne prowadzone w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej:
- logopedyczne,
- korekcyjno- kompensacyjne,
- rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne - TUS,
- dydaktyczno- wyrównawcze,
- opieka psychologa i pedagoga,
- inne zajęcia terapeutyczne: terapia eeg biofeedback.
Terapie w ramach zajęć rewalidacyjnych i wczesnego wspomagania rozwoju:
- logopedyczna,
- integracja sensoryczna,
- integracja bilateralna
- terapia pedagogiczna z arteterapią,
- terapia ręki,
- trening umiejętności społecznych,
- i inne.
Specjaliści zatrudnieni w naszej placówce posiadają wykształcenie z zakresu:
- oligofrenopedagogiki,
- terapii pedagogicznej i rewalidacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- arteterapii,
- logopedii,
- treningu umiejętności społecznych (TUS),
- psychologii,
- edukacji i wspomagania osób z autyzmem i zespołem Aspergera,
- eeg biofeedbeck,
- integracji sensorycznej (SI),
- integracji bilateralnej,
- terapii ręki,
- tyflopedagogiki,
- logorytmiki,
- gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.
Atutem placówki jest ciągłe doskonalenie się nauczycieli, terapeutów i specjalistów oraz poszerzanie wiedzy teoretycznej, jak i praktycznej z zakresu pedagogiki specjalnej.
Zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne:
Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia specjalnego skupia się na trzech głównych obszarach wsparcia ucznia:
Obszar edukacji- jego rola polega na tym, by uczeń sprostał stawianym mu wymaganiom,
Obszar integracji- czuwa nad relacjami między dzieckiem niepełnosprawnym a innymi dziećmi,
Obszar ścisłej współpracy- z wychowawcą, specjalistami i nauczycielem wiodącym, z którymi wspólnie wspierają proces edukacji dziecka.
W zależności od potrzeb uczniów niepełnosprawnych nauczyciel współorganizujący proces kształcenia specjalnego diagnozuje potrzeby i ocenia możliwości ucznia.
Prowadzi również działania zmierzające do integracji i bezpiecznego funkcjonowania ucznia niepełnosprawnego w społeczności szkoły ogólnodostępnej.
Na podstawie orzeczeń tworzy indywidualne kierunkowe i elastyczne programy edukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości ucznia uwzględniając w nich wielokierunkową pomoc oferowaną przez szkołę.
Na każdej lekcji ściśle współpracuje z nauczycielem kształcenia zintegrowanego lub nauczycielami przedmiotu uczącymi w danej w klasie. Wcześniej wspólnie ustalane są cele i zakres pomocy uczniowi, aby mógł on na każdej lekcji efektywnie wspomagać pracę dziecka.
Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w programie.
Nauczyciel współorganizujący tworzy sytuacje dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do osiągnięcia sukcesu. Stosuje odpowiednie metody i formy pracy, a także udziela pomocy nauczycielom prowadzącym w doborze tych form i metod pracy z uczniem z niepełnosprawnością.
Przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne wspierające procesy poznawcze uczniów. Dba o atmosferę wzajemnej życzliwości i tolerancji w grupie, wspomaga integrację uczniów w klasie.
Udziela pomocy uczniom z niepełnosprawnościami tak, by nie zaniżać wymagań dydaktycznych wobec nich oraz kryteriów ich oceny.
Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia pomaga uczniom w opanowaniu wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, pomaga uczniom potrzebującym wsparcia.
Współpracuje z pedagogiem, psychologiem i wszystkimi nauczycielami prowadzącymi zajęcia w zakresie funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej.
Niemniej ważną rolą nauczyciela współorganizującego kształcenie jest prowadzone wsparcie dla rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kalendarium obchodzonych dni w naszej szkole z inicjatywy nauczycieli współorganizujących proces kształcenia specjalnego:
- 15.09 Dzień Kropki
- 21.11 Dzień Życzliwości
- 21.03 Światowy Dzień Zespołu Downa
- 02.04 Dzień Autyzmu
- 09.06 Zaczarowany Dzień Dziecka Niepełnosprawnego
Galeria
Szkoła Podstawowa Nr 11
42-400 Zawiercie
ul. Zarzecze 2
tel. (32) 672-27-52
sp11zawiercie@zawiercie.eu
www.sp11zawiercie.pl